Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor som vi brukar få i vår kundtjänst. Undrar du något som inte står här är du självklart välkommen att höra av dig till oss.

Vad erbjuder Stor & Liten?

Vi erbjuder trevliga och ansvarsfulla barnvakter som älskar att få umgås med barn och hitta på olika aktiviteter tillsammans. Hos oss får familjen en barnvakt som lägger all sin fokus på barnen och de sysslor som ingår i barnens rutiner.

Vi följer dessutom alltid upp alla våra familjer regelbundet för att försäkra oss om att alla våra familjer är glada och nöjda med våra tjänster.

Är barnvakterna försäkrade?

Ja, alla våra barnvakter är försäkrade under arbetstid och på väg till och från arbetet om någonting skulle inträffa. Dessutom är vi ansvarsförsäkrade som täcker skador om något skulle råka gå sönder hemma hos er.

Hur snabbt kan vi börja?

Alla våra barnvakter som ni kan läsa om här på hemsidan har gått igenom vår certifiering och kan därför omgående börja arbeta hos olika familjer. Om era tider stämmer överens med barnvaktens arbetstider så bokar vi in det första mötet så fort ni önskar. Om allt känns bra efter första träffen så är det bara att boka in fler pass direkt till barnvakten. Snabbt, enkelt och tryggt.

Hur många barn kan barnvakten passa samtidigt?

Om ni behöver barnvakt till ett barn eller flera påverkar inte priset. Däremot har varje barnvakt en övre gräns på tre barn per passning. Barnvakten passar endast de barn som bor i hushållet.

Vilka krav måste era barnvakter uppfylla?

Våra barnvakter måste vara minst 17 år gamla. De har alla tidigare erfarenhet av barnpassning och älskar att arbeta med barn. Innan de börjar arbeta hos en familj har de dessutom blivit bakgrundskontrollerade och genomgått vår barnvaktscertifiering samt skrivit på ett sekretessavtal. De har förutom det även bra referenser.

För barnvakter i Skåne, Göteborg och Stockholm kompletteras dessutom webbutbildningen med en fysisk HLR-utbildning som utförs enligt HLR-rådets rekommendationer. Denna utbildning bjuds dem in till inom en månad efter att de har börjat arbeta hos en familj, men många har redan hunnit gå utbildningen innan de börjar arbeta hos familjen.

Vad gör vi om det inte känns bra med vår barnvakt?

Vi följer alltid upp regelbundet hos familjerna och stämmer av så att allt känns bra både inför starten av tjänsten men även regelbundet därefter. Skulle ni inte känna er nöjda med barnvakten hjälper vi er att byta till en annan barnvakt.

Får vi träffa barnvakten innan vi väljer att anlita er?

Det ingår alltid en timmes träff med barnvakten innan ni bestämmer er för om barnvakten passar er. Träffen är gratis och en möjlighet att i lugn och ro känna efter så allt känns bra innan ni börjar boka in passningar. Vi följer alltid upp detta möte för att stämma av med er.

Hur betalar vi för tjänsten?

Ni får en faktura en gång i månaden i efterskott. Vi gör en förenklad kreditupplysning och skulle den inte gå igenom kan ni betala i förskott.

Frågor om RUT

RUT är en skattereduktion där Skatteverket betalar hälften av kostnaden för din barnvakt. Läs mer om vilka villkor som gäller för att få RUT och hur det fungerar.

Vad är RUT?

RUT är en skattereduktion som gäller för vissa tjänster i hemmet, exempelvis barnpassning och städning. Skattereduktionen innebär att Skatteverket betalar hälften av din tjänst hos oss. När vi skriver att barnpassningen kostar 159 kr per timme efter RUT betyder det att du som kund betalar 159 kr och Skatteverket betalar ytterligare 159 kr direkt till vårt företag. Tjänsten kostar med andra ord 318 kr per timme, men Skatteverket betalar hälften. Vi hanterar all administration hos Skatteverket.

Vem kan få RUT-avdrag?

Om du har en svensk inkomst och betalar skatt i Sverige kan du få RUT-avdrag. Om du jobbar i ett annat land, exempelvis Danmark kan du tyvärr inte utnyttja RUT-avdraget.

När kan jag få RUT-avdrag för barnpassning?

Krav för rutavdrag:

  • Barnet ska passas i eller nära sin bostad, utom när barnvakten lämnar och hämtar barnet vid förskola, grundskola, fritidsaktivitet eller liknande.
  • Barnet får högst gå i årskurs sju.
  • Det är endast föräldrar eller vårdnadshavare med underhållskyldighet för barnet som kan få rutavdrag.

Rutavdrag ges för

  • barnpassning
  • hjälp med läxläsning och annat skolarbete som barnvakten utför under högst 10 procent av tiden vid varje barnpassningstillfälle
  • enklare matlagning som barnvakten utför i samband med barnpassningen.

Hur mycket RUT-avdrag kan jag få?

Just nu ligger det ett förslag om att höja RUT-avdraget till 50000 kr per år och person. Om detta går igenom kommer den höjda nivån att gälla fr.o.m. 1 juli 2019. För perioden fram till 1 juli gäller 25000 kr per person.

Frågor om abonnemang

Vi erbjuder barnpassning antingen som enstaka tillfällen eller som abonnemang. Med ett abonnemang köper ni ett visst antal timmar per månad. Ju fler timmar ni köper desto lägre timpris kan ni få. Med enstaka tillfällen köper ni enbart det antal timmar som ni bokar.

Vad är ett abonnemang?

Om ni har ett regelbundet behov av barnpassning belönar vi er som kund med ett lägre timpris i utbyte mot att ni förbinder er att köpa ett visst antal timmar per månad. De timmar som ni inte använder en månad sparas och är er tillgodo för kommande månader. Din “plånbok” med timmar kallar vi för timbank.

Finns det någon bindningstid?

Nej, vi har ingen bindningstid på våra abonnemang. Vi har 30 dagars uppsägningstid och under uppsägningstiden köper du överenskommet antal timmar. Därefter är ditt abonnemang avslutat. Om du har ett tidsbegränsat behov på 2 månad eller mer kan vi komma överens om datumen då ditt abonnemang ska upphöra i förväg och då har du ingen uppsägningstid.

Finns det någon uppsägningstid?

Ja, vi har 30 dagars uppsägningstid på våra abonnemang.

Betalar ni tillbaka de timmar jag inte använt?

Nej, vi betalar tyvärr inte tillbaka pengar från er timbank. Däremot är timmarna er tillgodo under hela tiden ni har ett aktivt abonnemang hos oss. Om ni inte riktigt vet hur ert genomsnittliga behov av barnpassning ser ut är det bättre att boka enstaka tillfällen. Timpriset blir högre, men ni riskerar inte att samla på er timmar ni sen inte kan använda.

Vad kostar det?

Vad det kostar beror på om ni har abonnemang eller enstaka tillfällen. Ju fler timmar ni köper per månad desto lägre timpris. Läs mer om våra priser på denna sidan.

När betalar vi extra?

Ni betalar inget i reseersättning för att barnvakten ska åka till och från ert hem och heller ingen typ av startavgift eller framkörningsavgift. Om barnvakten kör era barn med egen bil under passet, exempelvis vid hämtning så tillkommer milersättning enligt Skatteverkets schablonersättning. Milersättningen är 18.50 kr per mil.

För passningar på helger och kvällar (mellan 22-06) tillkommer 10 kr per timme. Storhelgstillägg med 50 kr/tim tillkommer för följande storhelger: midsommarafton, midsommardag och söndag efter midsommar, julafton, juldag och annandag jul, nyårsafton och nyårsdag, långfredag, påskafton, påskdag och annandag påsk, pingstafton och pingstdagen.

Vad är timbanken?

Som abonnemangskund får du en timbank. Detta är din “plånbok” där vi lägger de timmar du betalt för men inte utnyttjat. Dessa timmar används sedan som betalning för kommande fakturor. Skulle ni exempelvis använda 5 timmar första månaden, betalar ni fortfarande för 10 timmar. Skulle ni sedan använda 15 timmar månad två betalar ni även då för 10 timmar då vi använder era sparade timmar som betalning.